Idolii Forului

De ce o clasă de mjloc a spiritului e de preferat ”elitei” intelectualilor publici

Junimsmul și adevăratul spirit critic

de Sorin Adam Matei

Publicat la 25-11-2010 | 0 comentarii

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.8/5 (6 votes cast)
Mihai Eminescu în tinereţe. Young Mihai Eminescu
Eminescu în tinerețe Image via Wikipedia

Nicolae Stan publică în Viața Românească un foarte interesant studiu despre dimensiunile necunoscute ale spiritului critic junimist. Cultivarea ”metodei” și a ”regulei” pare a fi divorțată de metoda democratică iar ideologia rațunii de stat poate duce la autoritarism. Nicolae Stan sugerează, deci, că junismul a pierdut spiritul critic pe drum, așa cum se întâmplă și acum când vorbim despre modernizare, uitând ce înseamnă cu adevărat esența ei: pluralitate, relativizarea perspectivelor, dialog, refuzul răspunsurilor date în numele oricăror ”transcendențe”…

Cu un ochi detaşat am dorit să luminez paradigma modernă în care se desfăşura actul politic european în acele timpuri, şi pe care, din raţiuni specifice, politicienii conservatori români îl împlineau cu nostalgii ale unei puteri pastorale care-şi călăuzeşte turma încă ne-luminată: „Eu admit supunerea la voinţa poporului, cu rezerva însă că în orice moment să pot cerceta dacă acea voinţă nu este rătăcită ş…ţ. Aceia care au primit o cultură mai înaltă, aceia au datoria sacră de a veni, când poporul e rătăcit, să-i zică: nu merg după tine, tu ai facultatea de a simţi răul – de a suferi, n.n., N.S. -, leacul rămâne la mine să-l indic – prin acţiunea doctrinei administrative a poliţiei, n.n., N.S.-, iar datoria ta este să-l urmezi” – prin supunere faţă de ştiinţa atotcuprinzătoare a poliţiei, n.n., N.S.-15.
Acest cult al metodei însuşit de junimişti pare a nu conduce la dialog – în sensul gadamerian -, deoarece ar însemna ca purtătorii de metodă să se metamorfozeze structural în ceea ce nu pot fi, ajungând la înţelegere, la „fuzionarea orizonturilor”. Or, cei care folosesc exclusiv metoda nu au învăţat încă să întrebe deschizându-se, în acelaşi timp, către cel care primeşte întrebarea, ci ei pun întrebarea captivi propriului sine, închişi : „Cel care caută în vorbire doar ca dreptatea să fie de partea sa şi nu înţelegerea, privitoare la un lucru, va considera, fără doar şi poate, că interogarea este mai uşoară decât formularea unui răspuns. Se dovedeşte, însă, prin noul eşec al partenerului, că, în realitate, cel ce îşi închipuie că le ştie pe toate mai bine este cu totul incapabil să întrebe (…) ştiinţă poate avea doar cel care are întrebări, însă întrebarea cuprinde în sine relaţia opozitivă dintre Da şi Nu, dintre Astfel şi Altfel”.16  Lipsa „relaţiei opozitive dintre Da şi Nu” îi aparţine, din nefericire, şi întemeietorului de limbă literară românească modernă, poetul-gazetar Mihai Eminescu. Angajatul ziarului conservator, Timpul, îşi asumă în modul cel mai clar şi tranşant ideea de raţiune de stat, cu tehnica ei operaţională, poliţia (die Polizei), deşi, pe de altă parte, atitudinea lui gazetărească a survenit din credinţă şi idealism, la antipodul naturii politicianiste româneşti definită şi exprimată întocmai de „perfectul” Constantin Argetoianu: „Scoală-te tu, ca să şed eu.” De pildă, într-un articol din anul 1880, Eminescu face, ca de atâtea ori, distincţia dintre modul de a fi conservator şi modul de a fi liberal: „Sub conservator controlul este cu putinţă în toate afacerile publice, pentru că partidul el însuşi se recrutează din oameni capabili de a controla şsubl.mea: „experţi tehnocraţi”, N.S.ţ pentru cari politica e o afacere de conştiinţă, uneori şi de ambiţie; sub aşa-numiţii liberali însă orice control încetează şi se comit lucrurile cele mai nepomenite, pentru că elementele din cari se recrutează roşii sunt de acele pentru care politica nu este o afacere de onoare sau de ambiţie, ci de pungă”.17

Enhanced by Zemanta

Articole pe teme similare:

Junimsmul și adevăratul spirit critic, 4.8 out of 5 based on 6 ratings

Cumpărați Idolii forului prin Amazon.com

Cumpărați Idolii forului din România prin Librarie.net

Comentarii

Comentați prin Facebook

  • Discuta capitolele cărții

  • Fan Page

  • Blog Rating

    Average blog rating:

    4.6

  • Etichete

  • RSS Nou la Pagini.com

  • RSS Noutati de pe Bookiseala

  • Switch to our mobile site